Tuesday, July 20, 2010

JANGAN BERALASAN

bila aku berbincang dengan Tuan Mohd Nasron Yong tentang pelbagai alasan yang diberikan oleh ramai orng untuk berjaya menjadi usahawan atau berjaya dalam bidang masing2...... jelas sebenarnya ramai yang keluarkan alasan semata2 mengiyakan kemalasan seseorang.. jarang sekali yang relevan... majoriti terbesarnya adalah betul2 alasan yang lansung tidak munasarawak...

antara alasan yang selalu terpancul ... "aku bukan dilahirkan utk jadi usahawan", " aku malu", " aku tak pandai " " aku ada kelebihan terhadap benda lain " " aku tak modal" .. " aku tak layak" keluarga aku tak bagi " dan macam2 lagi yang sememangnya perkataan nagetif utk kemajuan..

cakap Nasrun " aku boleh buat benda ni takkan orang lain tak boleh.. aku pun kerja makan gaji jgk.. tp aku bleh kedepankan lagi masa2 aku utk mencari rezeki....." terbaik utk nasron.. thumb up

percaya lah.. kita perlu mencari kebenaran utk kejayaan.. bukan mencari keburukan utk kelemahan.. setiap orang sememangnya ada kelebihan.. selama mana kita beralasan.. selagi itu lah kita terkebelakang walaupun kita antara pembual terbesar dikalangan kita.. semua tau itu ini.. tp hakikatnya kita adalah orang yang suka beralasan... jika kita lebihkan usaha tentu kita akan lebih berjaya... itu janji alam... hukum alam...

kita yang perlu menjadikan sejarah yang hebat utk diri keluarga dan masyarakat.. semua orang menidamkan sesuatu kemewahan dan keselesaan.. jangan tipu!!!.. jangan tunjuk baik utk menidakan kemalasan kita...

buktikan.. buktikan..

No comments:

Post a Comment