Tuesday, January 18, 2011

Ego Aku Terkulai Akhirnya ...

Bermulanya aku mengenali facebook dari seorang kenalan yang mempelawa aku join facebook, katanya fb lebih "havoc" dari laman sosial lain, ternyata ia benar, tidak rugi aku menjoinkan diri untuk berkenalan dengan fb.

oleh kerana database email aku ramai, secara tidak langsung menginvite rakan2 lain menjadi kawan aku dalam fb. Di sini bermula aku melangkah lebih jauh dalam bidang perbincangan dalam dunia bisnes menerusi dunia tanpa sempadan. Sebelum ini aku hanya berbincang di forum yang disediakan oleh pemilik website atau lama sosial tempatan.

ramai kawan2 terdahulu dengan lebih jelas dan cepat lagi mengetahui penulisan ringkas aku di dunia online, aku nisbahkan tulisan seperti perbualan aku secara offline kerana mmg aku suka "berbual" sehingga kering tekak :)

ada seorang hamba Allah yang tak berapa hensem pada pandangan musuhnya telah memperkenalkan aku kepada seseorang "kanak kanak" yang "kononnya" hebat dalam dunia IT atau Ecommerce , maka aku pun terlupa samada aku add friend dia atau dia yang add aku, tp skrng dah jadi friend :)

kata kawan aku itu budak ini ada buat satu sistem yang bagus utk menjual produk fizikal menerusi online, jadi aku melihatlah hasil kerja budak ini, dalam benak fikiran aku tidak menerimanya kerana tak perlu kepada sistem seperti ini sebab dengan cara aku buat skrng pun tetap berbaloi malah tidak "dan tangan" .

oleh kerana beliau aku anggap seperti kanak kanak maka ego aku makin membesar, apa tidaknya dunia internet yang dikenali aku pada tahun 1996 dulu adalah satu ke"darat"an bagi beliau.. ketika itu hingus pun masih dilap dengan lengan tangan. :) ( maaf)
ada satu ketika aku chatting dengan budak ini, beberapa kali ia telah menjemput aku menggunakan sistem yang direkanya, utk mengambil hati beliau aku memberi jaminan yang aku akan guna satu hari nanti, padahal didalam hati aku masih mengatakan tidak memerlukannya. tahu tak kenapa? sebenarnya aku masih "darat" ketika itu.

beberapa kali ia menyakinkan aku.. tp aku tetap berdegil sehingga pada satu hari kawan aku buat pertemuan dengan budak ini. pertemuan ini diadakan di kota bharu sambil menjamu tomyam putih kegemaranku. beliau bersama rakan rakan niaga mereka , aku hanya berseorang diri .

natijah pertemuan itu menghasilkan satu idea yang menarik iaitu cara membantu usahawan diluar sana agar dapat menggunakan satu platfom online utk memasarkan produk, dan cara bagaimana utk mendapatkan produk fizikal

empat bulan lamanya selepas itu pertemuan kali kedua antara kami, saya melawat pejabat mereka di salah satu tmpt di setapak... disinilah ego aku mengalah, penerangan dengan jelas dari beliau dan aku terus yakin dan terus menerima "lamarannya" ..

ye sistem yang aku guna skrng dan laman web yang aku sediakan produk skrng dibuat oleh mereka mereka ini .. NIAGAKIT adalah terbaik buat masa skrng. itulah yang aku gunakan sehinggakan aku merasa bangga dengan menggunakannya dan aku sering mempelawa rakan2 lain agar memillikinya.

restoren yang sedap masakannya takkan kita tidak rekomen kepada rakan2 lain

dari situ juga lama2 kelamaan terbentuk satu idea utk dilaksanakan dan mmg telah terlaksana dan menjadi kebanggaan kami semua , iaitu AKADEMI USAHAWAN. melatih dan mengajar secara asas peserta utk menggunakan online sebagai salah satu tempat yang terpenting utk memasarkan produk dizaman ini.

dan "kanak kanak " itu adalah Adly Mukhtar yang dikenali sebagai Adly Flarebiz bersama rakan ownernya Zhafran

ye Adly Mukhtar adalah gurukku dan tidak salah aku menganggap ia sebagai sifoo ku dalam dunia online ini.
ada satu ketika beberapa bulan dulu aku bermalam di pejabat beliau hampir selama sebulan, aku membeli selimut tebal yang diberi nama toto dan semua peralatan mandian aku sediakan di pejabat beliau, semata mata untuk mendapatkan secebis ilmu yang semestinya aku perlu dalam hidup aku utk membangunkan bidang keusahawanan aku dalam dunia perniagaan menggunakan saluran tanpa sempadan ini ( online) itu pun hanya secebis saje yang dapat.. mmungkin tidak memberi kesan lagi. tp aku merasakan ia sudah terbaik bagi aku

ego aku buang sejauh sejauhnya. aku kalah.

alhamdulillah sekarang beliau dan rakan rakannya telah melangkah lebih jauh meninggalkan rakan rakan yang lain yang sewaktu dengannya sebelum ini.

ye untuk mendapatkan kejayaan ini kepada beliau, aku perhatikan dalam tempoh mengenalinya ternyata bukan semudah itu, aku pernah melihat beliau menitiskan airmata . itu sahaja

tunggu kegemparan beliau dan rakan rakannya beberapa bulan lagi.

tahniah



www.niagakit.com
www.komikniaga.com
www.majalahniaga.com


No comments:

Post a Comment