Wednesday, January 12, 2011

DESIGNER YANG BUKAN PEREKA FASHION, TETAPI........................

almaklum dikalangan rakan niaga yang rapat bahawasanya pemilik bajumuslimah sinar inspirasi adalah bukan designer.. dan tak tahu sangat fashion wanita.. alih2 menjual baju wanita yang berfashion... tetapi sambutan pilihan fashion kami adalah baik dan menyenangkan..

malah kritikan terhadap keluarannya pun bertubi2.. tetapi tetap sambutan tidak kurang.. bagaimana ia berlaku?

disini saya ingin nukilkan seringkas mungkin tetapi harapan semoga padat maknanya..

kami belajar dari sesuatu yang terdesak ketika itu.. kami tidak mengenali pun jenis benang dan jenis kain, dan kami tidak "bersekolah" pun tentang perkara itu, tetapi kami lakukan sehingga kami seolah olah pakar dalam perkara ini,.. dan hasilnya tidak mengecewakan malah membanggakan.

kilang kami sekecil "gerai goreng pisang" iini dapat mengeluarkan baju yang sesuai utk dijadikan produk niagaan.. dengan tindakan luar kotak pemikiran biasa kami sebelum ni, kami bermula melihat design orng lain beberaa jenis, dan kami lakukan dengan "meniru" campuran beberapa jenis dengan menjadi satu.

itu salah satunya.. keduanya pula, dikota bangkok ini terkenal dengan fashion yang up to date, disini lah kami tidak lepaskan peluang yang hebat ini dengan menjadikan baju fashion terkini walaupun agak seksi tetapi kami jadikan ia sebagai "muslimah". harap faham maksud kami, setiap minggu design terbaru dikeluarkan oleh para designer siam utk dipasarkan diseluruh dunia, mereka tidak takut dengan persaingan global, semakin hari semakin membesar pasarannya.

kami merebut peluang di diberi "percuma" ini tatakala kami kekeringan idea utk mereka sendiri design.. tangan kaku dan juga kaki pun begitu.. tukang jahit yang buat salah kami tidak tau sebelum ini, tetapi skrng kami tau menegurnya.. yang pasti jika tukar jahit itu menyuruh kami menjahit sudah pasti tangan kami yang dijahit, :)

kami ada berpuluh-puluh malah mungkin akan bertambah lebih byk design fashion terkini yang akan dipasarkan tak lama lagi.. kami berani dan kami yakin fashion yang kami akan paparkan nanti kepada semua orng utk memilikinya dan untuk menjadikan ia satu sumber pendapatan ramai orang.. lantikan agen dan pengedar akan dibuka lebih baik dan tersusun tak lama lagi.... insyaALLAH

saya akan bersambung lagi selepas pegi beli kain dulu... design terkini muslimah kanak2 akan keluar.. dan juga seluar utk ofis bagi wanita..

diantara produk yang SINAR INSPIRASI telah dan akan keluarkan adalah



1. tshirt muslimah
2. kemeja muslimah
3. seluar muslimah utk ke pejabat
4. tshirt muslimah sukan
5. baju mandi muslimah



begitujuga SINAR INSPIRASI akan keluarkan produk yang bukan berkenaan muslimah antaranya



1. hiasa rumah seperti lampu hiasan
2. aksesori wanita yang terkini
3. tudung yang terkini
4. wangian diri dan kediaman
5. dan difikirkan sekiranya di beri cadangan dari rakan2

semua kakitangan kami bukan lahir dari pereke fashion maupun peminat fashion terkini, tetapi minat yang mendalam dalam dunia bisnes, peringkat pertama kami hanya "bedal" saje apa bisnes yang depan mata sehinggakan kerugian beratus ribu ringgit.

bergitu juga kami memulakan kilang kami di bangkok, kami sendiri tidak percaya mencapai setahap ini dan mungkin lebih membesar dimasa hadapan dengan perangcangan yang kuat walaupun ujian begitu handal untuk ditewaskan, kami tetap kebal perasaan utk melawannya walaupun "airmata" mencurah curah keluar.

tahukah anda, bermulanya kami menyewa satu gudang disini utk dijadikan kilang menjahit pakaian ini dengan penuh dugaan?.. pasti anda tidak tau sekiranya kami tidak menyatakan

tiga bulan pertama sewaan hanya mampu kami tido dibawah tangga dengan beralaskan kain dan bantal bucuk.. kami memulakan langkah pertama menyewa tanpa modal yang besar, kemampuan kami hanya membayar wang pendahuluan sewa, dan tidak mampu utk memiliki beberapa jenis mesin jahit.

tahukah anda bahawa kami telah rugi perpuluh ribu ringgit di sini kerana "tamak".. dan sesuatu yang baik utk anda ketahui bahawa kami bukan kaki sosial dan perempuan walaupun kami berhadapan dengan situasi ini.. sesungguhnya kota bangkok adalah syurga utk itu.. alhamdulillah kami tidak tempias pun.

kami tamak untuk menjual, ku sangka hujan hingga ke petang tetapi tak hujan hujan pun. kami membeli kain jenis lacoste utk dibuat baju tshirt, dan kain itu juga dipasarkan di kelantan, baju tak menjadi dan kain lesap begitu tanpa bayaran yang kami dapat, berbelas ribu juga kain sahaja.

dan sekali lagi kami terkena buatan sendiri, kami meng"oder" kain yang hampir jenis sama, tp tempahan kami hampa, wang deposit hangus tanpa dapat kain tersebut kerana ketika itu kami kekurangan modal untuk membayarnya.

ada satu kerugian yang amat besar, sehinggakan hampir beratus ribu ringgit. tp saya tak akan bercerita panjang tentang ini kerana agak rumit utk menerangkannya menggunakan bahasa tulisan, hanya kami memahami dengan jelas bersulamkan airmata.

kami tahu, kritikan pedas dari orng luar dan orng dalam terhadap kami walaupun dalam masa yang sama pujian melambung dari segenap sudut, kedua2nya kami menerima sebagai semangat utk kami terus "berjuang" mempertahankan usaha kami.. kami begitu yakin yang kami akan berjaya satu hari nanti dengan cara kami dan hasil dari pengalaman mengatasi kemelut yang berlaku,

setiap yang berlaku itu ada hikmahnya, dan kami yakin dan percaya ALLAH itu adil. dan kami telah merasainya samada baik atau ujian. kenapa kami mengalami kerugian?.. bagi kami ALLAH membalas kepada kami kerana kami tidak berfikir panjang dan membuat kajian walaupun kami sudah membuat keputusan untuk melakukannya. kesalahan kami itu sudah di"hadiah"kan oleh ALLAH. namun Dia tidak memberinya dengan sia sia, malah fikiran yang baik ini telah dibuka olehNYA utk lebih berbakti pada diri dan sekeliling.

beberapa kilang yang besar dan gah serta pasaran seluruh dunia telah kami jadikan kawan baik. ilmu darinya kami gunakan berperingkat. mereka baik orngnya..

kami lebih berhati2 melakukan sesuatu.. dan sekarang kami telah bertemu satu "berlian" yang cantik.

www.insirasimuslimah.com

1 comment:

  1. AS sALAM
    besar dugaan...saya bercita2 satu hari saya pun nk bukak satu kedai menjahit baju rekaan saya sendrik& menjualnya.walaupun saya takdepengalaman..tapi saya minat fesyen muslimah.kecila pun tak perla..insyaallah...

    ReplyDelete